• nl
  • en

Deze zogenaamde ‘blindvlieg’-kwalificatie bevoegdheid is nodig om vliegtuigen te mogen besturen zonder goed zicht buiten de cockpit, bijvoorbeeld in wolken of ‘s-nachts. Daarbij wordt gebruik gemaakt van instrumenten in het vliegtuig en van de verkeersleiding.

Een noodzaak voor verkeersvliegers/beroepsvliegers en een erg nuttige uitbreiding voor sportvliegers (alleen PPL).

Er kan pas worden gestart met het behalen van de Instrument Rating als u in het bezit bent van een PPL. De kandidaat leert het vliegtuig besturen met behulp van de instrumenten. Het aanleren van deze vaardigheid vergt veel training en begeleiding, zowel fysiek als mentaal maar ook om te leren werken met meestal geavanceerde systemen, zoals navigatiecomputers en auto pilot.

Het begin van de training voor dit onderdeel wordt uitgevoerd op een simulator, omdat daarmee erg effectief de basisvaardigheid kan worden aangeleerd van het ‘blindvliegen’. In die simulatorsessies wordt dan gaandeweg de werkdruk opgevoerd met navigatietaken, de bediening van de systemen van het vliegtuig en ook de communicatie met de verkeersleiding.

Uiteindelijk moet de piloot in staat zijn om tijdens de al aanzienlijke werkdruk van een ‘Instrument-vlucht’, ook nog noodsituaties (emergencies) te kunnen herkennen en oplossen. Zodra alle onderdelen zijn getraind en in de simulator op niveau zijn, wordt gestart met de ‘Instrument training’ in een vliegtuig . Deze vluchten worden in slecht weer maar ook ’s nachts uitgevoerd.

Voor de ATPL opleiding is de Instrument Rating een verplicht onderdeel. Voor vliegers met een PPL of CPL brevet is de Instrument Rating een optie die de mogelijkheid biedt om een vlucht , in uiteenlopende weersituaties te kunnen uitvoeren.

Specificaties:

  • Om te kunnen deelnemen aan IR opleiding moet  men tenminste 50 uur PIC overland hebben gelogd.
  • Het PPL moet voorzien zijn van een nachtkwalificatie. Als aan deze eis niet wordt voldaan wordt het behalen van die kwalificatie toegevoegd als onderdeel van de IR opleiding. Dit betekend dat er 5 uur extra wordt gevlogen.
  • Voor het behalen van de IR voor een éénmotorig vliegtuig zijn 15 vlieguren (DBO) vereist en 35 uur op een FNPT2 vluchtsimulator, voor een meer motorig vliegtuig 5 uur extra FNPT2.

Openingstijden: Maandag t/m zaterdag: 08:30 - 17:30 uur (niet op 1 jan en 25/26 dec)